Miquel, mosso d’esquadra amb incapacitat: “Vull treballar i no em deixen”

Principal.cat

Guillem Andrés

Dilluns, 8 de maig de 2023

Miquel Ramon Viñas és agent dels Mossos d’Esquadra des de 1989, la primera promoció del cos. Va patrullar els carrers de Barcelona i va ser cap d’investigació els seus últims 3 anys de servei actiu. El 2001, arran d’una situació que li va tocar viure com a policia va entrar en depressió, que prefereix no explicar, i li van diagnosticar una incapacitat permanent total, que li ha impedit treballar.

• Des d’aleshores, el cos no i li permet incorporar-se a la plantilla com a tècnic de suport no policial, ni tampoc com a personal de segona activitat, una feina administrativa a la qual s’acollen els mossos amb alguna discapacitat o malaltia.

Per què és important? Després de perdre diferents recursos judicials, el cas del Miquel va arribar a l’ONU, concretament a la Convenció Internacional de Drets de les Persones amb Discapacitat, que el 2022 va dictaminar que la policia catalana havia vulnerat els seus drets i l’havia discriminat

• En la seva resolució, l’ONU “recomana” a la Generalitat, a través de l’Estat, que avaluï les capacitats del Miquel i que li busqui un encaix en una segona activitat o “activitats complementàries”.

Què diu? Assessorat aquests últims anys per l’Associació per la Integració Laboral – Mossos d’Esquadra, l’agent denuncia el seu cas a Principal TV. Assegura que aquesta situació ha afectat greument la seva situació personal.

• “La qüestió és que jo vull treballar i no em deixen”.
  • “Per mi ser mossos significava tenir una seguretat jurídica, una vida econòmicament estable i això m’ho han pres. Jo estava capacitat per fer una segona feina d’activitat. No entenia per què a la resta els hi han donat”.
  • “No em cauen els anells per collir fruita o arrancar calçots, però no crec que em mereixi aquest tracte que estic rebent”.

Què diu la Generalitat? En una resposta a aquest diari, el Departament d’Interior assegura que no té informació sobre el cas del Miquel i apunta al decret de segona activitat dels Mossos aprovat el passat febrer:

• “El decret, entre d’altres, estableix que els agents amb una incapacitat permanent total passen directament a Segona Activitat, per la qual cosa no perden la condició de policies”.

A més: Àngel Gómez, president d’AILMED, explica que la pandèmia ha disparat la xifra de mossos que tenen algun tipus d’incapacitat, i que ara mateix són uns 400.

“El 2010, 2011 i 2012 ens vam adonar que hi havia molts companys amb malalties amagades perquè tenien por que els fessin fora”.

“També hem vist que hi ha agents que treballen amb por i inseguretat i que intenten treballar en oficines perquè el risc està al carrer”.

*Font: https://www.principal.cat/ca/societat/20230508/9441-mossos-desquadra-mossos-discapacitat-interior-generalitat-onu

Comentari a la notícia

Tal com vam explicar en un anterior post, en 2004 l’Institut Nacional de la Seguretat Social va declarar a Miquel Ramon, afiliat nostre, la incapacitat permanent total per a l’acompliment de la professió dins de la Policia Autonòmica de Catalunya – Mossos d’Esquadra per una discapacitat psíquica

A conseqüència d’aquesta declaració, el nostre afiliat va ser expulsat sense miraments de la seva plaça de funcionari en el cos de Mossos d’Esquadra, amb l’excusa de no existir en aquell moment regulació que permeti el passi a una segona activitat.

Han passat uns 19 anys, estem en 2023, i ara el Departament d’Interior es remet al decret de segona activitat dels Mossos aprovat el passat febrer.

I tots els anys anteriors? No hi ha res a dir?

Segons el dictamen de Nacions Unides al respecte, aquest cas revela una de les formes de discriminació prohibides per la Convenció de l’ONU sobre els drets de les persones amb discapacitat, sigui considerada com una discriminació directa o com una denegació d’ajustos raonables.

I sobre aquesta discriminació a una persona amb discapacitat constatada per Nacions Unides, el departament d’Interior no té res a dir?

Com pot ser que el Departament d’Interior asseguri al periodista que no té informació sobre el cas del Miquel Ramon, quan resulta que van respondre a Nacions Unides respecte a la denúncia que va interposar el nostre afiliat en el seu moment? Van respondre i no saben res?

Bé, els següents passos a donar amb el nostre afiliat seran:

>Demanda per vulneració de drets fonamentals per silenci administratiu.

>Reclamació patrimonial per danys i perjudicis.