Deficiències en la gestió de recursos humans dels Mossos d’Esquadra: una crítica contundent a la falta de personal i a la sobrecàrrega de treball

El cos de Mossos d’Esquadra s’enfronta a un problema greu de gestió i manca de personal a les sales de comandament, especialment en les àrees de Barcelona i Reus durant l’estiu. A causa d’aquesta situació, s’ha plantejat la possibilitat de cridar a treballar els efectius en situació de segona activitat, entre les quals, hem de recordar, sinclouen aquelles persones que presenten discapacitats físiques o psíquiques

No obstant això, els sindicats critiquen aquesta proposta i assenyalen que el problema rau en la falta de comandaments d’escala intermèdia en les sales de comandament, generant grans sobrecàrregues de treball. Per abordar aquesta qüestió, s’ha establert una taula de treball amb la Comissaria General Tècnica i la Comissió Permanent de Segona Activitat (COPSA).

A més, destaquen que no hi ha un correcte dimensionament de les sales i alerten que en un termini d’entre vuit i deu anys, gairebé el 60% del cos podrà estar en segona activitat. També esmenten la falta de transparència en la distribució d’hores extres i en la determinació del mínim d’agents necessaris per a cada torn de treball. A més, s’ha plantejat la creació d’un centre de comandaments de sales per estandarditzar els protocols i millorar l’eficiència en el conjunt del cos. Amb tot això, és evident que la gestió dels recursos humans en el cos de Mossos d’Esquadra ha estat criticada durament per la falta de planificació i dimensionament adequats de les sales de comandament.

A més d’aquestes crítiques sobre la falta de comandaments d’escala intermèdia i el dimensionament inadequat de les sales de comandament, és important assenyalar que la gestió de recursos humans en el cos de Mossos d’Esquadra ha estat objecte de fortes crítiques en general. Hi ha un patró persistent de problemes relacionats amb la manca de personal, la sobrecàrrega de treball i la falta de transparència en la distribució d’hores extres.

Aquesta gestió deficient afecta directament la capacitat operativa i el benestar dels agents. La càrrega de treball excessiva i la manca de descans adequat poden tenir un impacte negatiu en la salut física i mental dels agents, així com en la seva eficàcia en el servei policial. A més, la falta de transparència en la distribució d’hores extres crea descontentament i desconfiança entre els membres del cos, ja que no es garanteix un sistema equitatiu i just per a tots.

Aquestes deficiències en la gestió de recursos humans posen de manifest una falta de planificació adequada i una manca de prioritat per part de les autoritats competents en la millora de les condicions laborals dels Mossos d’Esquadra. És crucial que es realitzin canvis significatius i es prenguin les mesures necessàries per abordar aquests problemes i millorar una mediocre gestió dels recursos humans en aquest cos policial.

És important assenyalar que la gestió de recursos humans ha de tenir en compte els drets de les persones amb discapacitat en segona activitat per disminucions físiques o psíquiques. És fonamental garantir la seva igualtat d’oportunitats i tractament just en termes laborals, adaptant els llocs de treball a les seves necessitats i garantint ajustaments raonables i l’accessibilitat de les instal·lacions. La inclusió efectiva d’aquestes persones amb discapacitat en la gestió de recursos humans del cos de Mossos d’Esquadra és essencial per aconseguir una organització més justa, equitativa i respectuosa amb els drets de tots els seus membres.

*Font: https://elmon.cat/societat/policial/mossos-fer-treballar-agents-segona-activitat-684785/