El Periòdico: L’ONU acusa a Interior de discriminar un mosso d’esquadra per la seva discapacitat

El Periòdico va publicar ahir un article de J. G, Albalat, titulat “L’ONU acusa a Interior de discriminar a un mosso per la seva discapacitat”.

L’article informa sobre un cas d’un afiliat nostre, del qual vam informar en aquesta web i que també ha tingut ressó en altres mitjans.

El Periòdico tracta el cas d’un exmembre dels Mossos d’Esquadra a Catalunya, diagnosticat amb una malaltia psíquica el 2004, que va perdre el seu lloc al cos a causa de la seva incapacitat permanent total declarada per l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS). Va buscar reincorporar-se en un lloc no policial després que una nova normativa el 2008 ho permetés. No obstant això, la Unitat de Vigilància de Salut va emetre un informe desaconsellant el seu retorn a qualsevol funció relacionada amb la policia a causa del risc d’agreujar la seva salut en treballar amb personal policial.

L’exmosso va recórrer a la justícia i, després de no aconseguir avenços, es va dirigir al Comitè sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de les Nacions Unides (ONU). L’ONU va dictaminar que havia estat discriminat a causa de la seva discapacitat i va recomanar a la Generalitat (govern català) que entablés un diàleg amb l’exmosso per avaluar les seves capacitats en una segona activitat o treballs complementaris, incloent possibles ajustos raonables.

El comitè de l’ONU també va instar l’Estat a prendre mesures per evitar situacions similars en el futur i adaptar el decret que regula la segona activitat al cos dels Mossos d’Esquadra d’acord amb les recomanacions de l’ONU i els principis de la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat. L’ONU considera que la discriminació ha ocorregut per manca d’avaluació adequada d’ajustos raonables mitjançant un procés de diàleg.

L’ONU va dictaminar que el nostre afiliat havia estat discriminat a causa de la seva discapacitat

L’article destaca que les qualificacions de discapacitat emeses per l’INSS i els informes mèdics anteriors no van considerar adequadament el potencial de l’exmosso per exercir una segona activitat o altres tasques complementàries. Es van basar en criteris subjectius en desaconsellar el seu retorn a funcions de suport.

El dictamen de l’ONU destaca que s’ha violat la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, que exigeix que les persones amb discapacitat conservin la seva feina en igualtat de condicions i que s’adoptin mesures, incloses les legislatives, per prevenir la discriminació en la continuïtat del treball i facilitar ajustos raonables.

L’actitud del Departament d’Interior

L’actitud del Departament d’Interior cap a aquesta persona amb discapacitat és vergonyosa. L’Administració no ha demostrat la suficient flexibilitat ni la consideració necessàries per acomodar les necessitats i habilitats d’aquesta persona amb discapacitat. Tot i que la normativa permetia la possibilitat de la segona activitat en un rol no policial, aquesta opció va ser negada en base a criteris dubtosos i subjectius.

Això posa de manifest una bretxa significativa entre la teoria d’igualtat i no discriminació que preconitza l’Administració i la dura realitat de com s’ha actuat amb aquesta persona amb discapacitat. La discrepància entre la retòrica d’igualtat i la pràctica és evident.