Obliden una cosa important a la darrera COPSA

El Passat 30-03-23 vam assistir a una sessió de la Comissió permanent de segona activitat (COPSA). La sessió va acabar per falta de temps quan quedaven encara moltes qüestions per tractar. El dia 18-04-23 va tenir lloc una segona part amb els punts que quedaven per tractar.

Destacarem diverses qüestions que es van tractar en aquesta reunió.

Es va plantejar si tindria alguna afectació el nou decret de reestructuració quant al catàleg de llocs de segona activitat. La resposta de l’administració va ser positiva. Sí que tindrà afectació, però la intenció és mantenir a tothom on està en la mida del possible. Pot ser que hi hagi més llocs de segona activitat o es faci una redistribució, veurem com queda.

Es va parlar sobre la regulació de les tasques actuals de les persones amb discapacitat que ocupen places de tècnic de suport no policial. La part social explica que hi ha hagut queixes al respecte. Al respecte l’administració parla de la dificultat de concretar aquestes tasques en un document. En resumits comptes, no poden fer funcions policials i que no corresponguin amb el que digui l’informe corresponent de cada persona.

Un sindicat apunta que, en haver desaparegut el capítol 5 del decret de segona activitat, els tècnics de suport no policial queden sense regulació. L’administració contesta que ara la regulació que tenen està especificada en la disposició transitòria de la modificació del decret. Són llocs a extingir que queden d’acord amb la regulació anterior.

Durant gran part de la reunió es va debatre sobre la gestió de la segona activitat quant a llocs, funcions i horaris, i els canvis que pot comportar el passi a aquesta situació. Les persones que demanen el passi a segona activitat es troben sovint sorpreses per aquests canvis i la part social defensa que hi ha desinformació i, com a conseqüència, hi ha certa por a passar a aquesta situació per la incertesa existent.

L’administració defensa que no hi ha incertesa, ja que s’ha creat un catàleg exhaustiu de les places de segona activitat i la prevalença dels corresponents informes sobre cada persona. En tot cas, la gent ha de ser conscient del canvi de situació i el que pot comportar.

El nucli de la controvèrsia d’aquest debat va estar en qui controla la gestió dels possibles canvis i el poder dels comandaments per fer-los al seu lliure criteri.

En referència a l’elaboració d’una ordre sobre les funcions de segona activitat, l’administració va informar que s’ha creat un grup de 20 persones destinades per tot el territori per tal de treballar-ho a fons. Del treball d’aquest grup s’extreu que les funcions en segona activitat haurien de donar resposta a aquests objectius:

1. Dignificar la figura de la segona activitat.
  2. Canviar el paradigma de la segona activitat.
  3. Adaptar les funcions de segona activitat al nou Decret d’estructura.
  4. Adaptació a la realitat social i a l’actual plantilla.
  5. Associar les possibles funcions a un pla de formació.
  6. Acompanyar tot amb un pla de comunicació sobre la segona activitat.
  7. Avaluació de la segona activitat.

Amb el treball d’aquest grup es vol especificar què és operatiu, determinar factors de risc, la perillositat i la penositat, per determinar què es pot i què no es pot fer en segona activitat.

De les reunions que s’han mantingut, han sortit exemples de punts on es podrien englobar les funcions de segona activitat, En concret aquest grup proposa aquests punts:

1. Gestió i suport de l’activitat policial.
  2. Activitats tècniques i d’especialitats.
  3. Assessorament del comandament.
  4. Suport a la presa de decisions.
  5. Representació.
  6. Formació, capacitació i entrenament.

Finalment, destaquem que un sindicat va proposar que les persones que estan en segona activitat puguin participar en els processos de promoció i provisió, perquè així puguin continuar desenvolupant la seva carrera professional.

Obliden una cosa important

Com a comentari a tot plegat, ens fa l’efecte que obliden una cosa important, que amb la modificació del decret de segona activitat entrem en un nou conflicte, i és que ara tindrem:

>Segona activitat sense incapacitat permanent total.

>Segona activitat amb incapacitat permanent total.

Com dèiem en l’anterior post sobre la primera part d’aquesta comissió, ara passarà tothom a segona activitat a “grosso modo”, amb totes les dificultats que això pot comportar en temes de funcions i ajustaments raonables

Quan es passa a segona activitat per qüestions de salut, la gestió sempre hauria de ser en funció de la patologia que tingui la persona. Tot hauria de girar al voltant d’això, en com adaptem el treball a aquesta persona i la seva patologia i no com adaptem la persona i la seva patologia al treball.

Tenim l’experiència de companys que van passar a segona activitat i que, per causa del lloc de treball o les funcions que els van donar, van acabar amb una incapacitat permanent total o absoluta.

Per tant, si la gestió de la segona activitat continua així, anem apanyats. Veurem com s’aplica realment, però tot pinta que els nyaps continuaran.

Descobriu-ne més des de AILMED SINDICAT

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint