El TSJC manté la condemna de presó i inhabilitació a un comandament de mossos d’esquadra per un delicte d’assetjament laboral a una agent a càrrec seu

Fa cosa d’un any us vam comunicar una important sentència penal favorable a una afiliada nostra, que s’ha portat sota la direcció lletrada de Nereida Crespo y Mónica Fanlo, de Crespo & Fanlo Advocats.

Aquesta sentència condemnava un comandament de mossos d’esquadra amb presó, inhabilitació i indemnització per responsabilitat civil, per un delicte d’assetjament laboral a una agent a càrrec seu.

Ara, la Sala d’Apel·lacions del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) rebutja el recurs del condemnat, un sotsinspector de la Unitat d’Investigació de Mossos d’Esquadra de Granollers, i confirma el fallo de pena de sis mesos de presó, mantenint a més la inhabilitació especial per a l’exercici de la funció policial, per assetjar laboralment a una subordinada, una agent del cos que va reduir la seva jornada laboral per maternitat.

S’ha estimat el recurs presentat per la Generalitat de Catalunya, modificant la seva responsabilitat civil, que recau, de manera directa, en l’asseguradora i, de manera subsidiària, en la Generalitat de Catalunya. El condemnat pot presentar ara un recurs de cassació al Tribunal Suprem.

Recordem que tot va començar quan la nostra afiliada es va reincorporar d’una baixa per maternitat a les seves funcions com a agent del cos de mossos d’esquadra sota el comandament del condemnat i, posteriorment, li va ser concedida una reducció de jornada per cura del seu fill

A partir d’aquí, tots els fets van ser fruit del “descontentament o contrarietat per la reducció de jornada a la qual tenia dret per fer-se càrrec del seu fill lactant”, per part del comandament.

La víctima va ser desnonada de les seves funcions, va ser apartada i aïllada, vexada, humiliada, degradada, ignorada, maltractada, menyspreada com a dona… De tal manera que “la víctima, tal com ella mateixa relata, es va sentir en un “infern”, com si deixés d’existir, si no hagués acudit al treball ningú l’hauria trobat a faltar.”

Finalment, segons diu la sentència com a conseqüència de tot plegat, va acabar amb un diagnòstic de trastorn bipolar que va provocar que el mes d’abril de 2017 es declarés la seva incapacitat permanent absoluta.

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) estableix que:

“És insòlit que el Departament d’Interior, en un cos policial com el de Mossos d’Esquadra on les dones estan infrarepresentades, i de forma més aguda ho estaven en el moment en què es van produir els fets, no se seguissin escrupolosament els controls de prevenció de riscos, que existien, i no s’hagués aturat amb anterioritat la situació, que es va allargar en el temps desembocant en un resultat tan greu […]”.

“L’actuació estava contemplada no sols pels protocols de protecció de riscos, que ja no van arribar a activar-se, sinó que es van ignorar les exigències de protecció de la llei per a la igualtat efectiva entre dones i homes LO3/2007 de 22 de març vigent, igual que la Llei Catalana d’igualtat, que ja contemplaven com a discriminació qualsevol tracte desfavorable a les dones en relació a l’embaràs i la maternitat”.

En aquest cas, es tractava d’una mare que va demanar una reducció de jornada per a cuidar al seu fill. Però, cal preguntar-se quants altres “inferns” semblants es podrien estar vivint en altres comissaries de mossos d’esquadra per aquest i altres motius. Per exemple, per motiu de tenir una discapacitat, exercir el teu dret a tramitar una incapacitat permanent i demanar una plaça adaptada.

Si aquest és el teu cas, si estàs vivint el teu propi “infern”, no estàs sol, aquí tens a aquesta associació. T’escoltem i responem amb els millors professionals. No dubtis, com va fer la companya, a demanar-nos ajuda.

About AILMED SINDICAT (634 Articles)
L'Associació Sindical per la Integració Laboral - Mossos d'Esquadra amb Discapacitats (AILMED SINDICAT) és una entitat compromesa en la defensa dels drets de cadascun dels membres del cos de Mossos d'Esquadra. La nostra missió es centra en garantir la igualtat i la no-discriminació en la integració laboral, assegurant que tots els membres, malgrat les possibles discapacitats sobrevingudes, puguin continuar desenvolupant altres funcions dins del cos o en altres àmbits de l'administració.