Condemnat un comandament de mossos d’esquadra amb presó i inhabilitació per un delicte d’assetjament laboral a una agent a càrrec seu

Recentment, sota la direcció lletrada de Nereida Crespo, de Crespo & Fanlo Advocats, hem obtingut per una afiliada nostra una important sentència penal favorable. La sentència encara no és ferma.

Aquesta sentència condemna un comandament de mossos d’esquadra amb presó, inhabilitació i indemnització per responsabilitat civil, per un delicte d’assetjament laboral a una agent a càrrec seu.

FALLEM. Hem de CONDEMNAR i CONDEMNEM a l’acusat D. XXXXX com a autor d’un delicte d’assetjament laboral ja definit, sense concurrència de circumstàncies modificatives de la responsabilitat criminal, a la pena de 6 mesos de presó, inhabilitació especial per a l’exercici del dret de sufragi passiu i inhabilitació especial per a l’exercici de la funció policial durant el temps de la condemna; amb expressa condemna en costes, incloses les de l’acusació particular.

Hem de CONDEMNAR i CONDEMNEM a l’acusat D. XXXXX al fet que, en concepte de responsabilitat civil, indemnitzi a la Sra. XXXXX en la suma de XXXXX euros, més els interessos legals de l’art. 576 de la LEC; declarant la responsabilitat civil subsidiària respecte de l’acusat i solidària entre elles, de la Generalitat de Catalunya i de la companyia SegurCaixa Adeslas Segurs, S. A., sent els interessos a aplicar a l’asseguradora els previstos en l’art. 20 LSC que es computessin des del xx de xx de xxxx.”

La nostra afiliada es va reincorporar d’una baixa per maternitat a les seves funcions com a agent del cos de mossos d’esquadra sota el comandament del condemnat. Després de reincorporar-se li va ser concedida una reducció de jornada per cura del seu fill

A partir d’aquí, la víctima va ser desnonada de les seves funcions i va acabar totalment apartada i aïllada en el seu lloc de treball. Va sofrir un assetjament laboral sistemàtic mantingut en el temps.

Se la humiliava dient-li que si volia mantenir la reducció de jornada aquesta era la funció que li corresponia, que no servia com a policia, que valia la meitat que la resta dels seus companys i que únicament valia com a administrativa.

Per part d’aquest comandament, es va trobar un maltractament amb tota mena d’expressions masclistes, discriminatòries, vexatòries i degradants, atacant la seva dignitat i la seva persona pel fet de ser dona.

El testimoni de la víctima es corrobora amb el suport de diferents testimonis de companys de feina i els diferents informes pericials practicats.

Tota aquesta problemàtica en l’àmbit laboral va derivar en una situació d’incapacitat temporal sotmesa a un tractament psicològic i psiquiàtric que va acabar amb la declaració d’una incapacitat permanent absoluta de la víctima.

“La víctima, tal com ella mateixa relata, es va sentir en un “infern”, com si deixés d’existir, si no hagués acudit al treball ningú l’hauria trobat a faltar.”

No dubtis, com va fer la companya, a demanar-nos ajuda

Des de la nostra associació, AILMED, creiem que no hem de permetre aquests i altres comportaments discriminatoris, vexatoris i degradants. Sentències com aquesta han de ser un exemple i un punt d’inflexió per a, entre tots, erradicar aquest tipus de comportaments i perquè gent que l’estigui sofrint prengui nota i doni un pas endavant per a denunciar-los.

En aquest cas la víctima, tal com ella mateixa relata, es va sentir en un “infern”, com si deixés d’existir, si no hagués acudit al treball ningú l’hauria trobat a faltar. No oblidem que es tractava d’una mare que va demanar una reducció de jornada per a cuidar al seu fill.

Però, cal preguntar-se quants altres “inferns” semblants es podrien estar vivint en altres comissaries de mossos d’esquadra per aquest i altres motius. Per exemple per motiu de tenir una discapacitat, exercir el teu dret a tramitar una incapacitat permanent i demanar una plaça adaptada.

Es té la meitat de valor que un altre funcionari per exercir una sèrie de drets que són teus? Ets un funcionari de segona per això? Ets menys persona? Mereixes pitjor tracte? Has de tenir por al fet que la teva situació laboral empitjori?

No hem de consentir-ho. No podem passar-ho per alt o donar-li menys importància de la que té, en tots els àmbits, però molt menys en un cos policial. Un policia ha de tenir coneixements suficients per a saber quins tipus de comportaments poden ser vexatoris i humiliants i afectar la integritat moral d’una persona, siguin pel motiu que siguin. És més, ha de perseguir-los.

Si aquest és el teu cas, si estàs vivint el teu propi “infern”, no estàs sol, aquí tens a aquesta associació. T’escoltem i responem amb els millors professionals. No dubtis, com va fer la companya, a demanar-nos ajuda.