Aportacions del Sindicat a la consulta pública sobre la Reforma Laboral: Propostes a favor dels funcionaris y de la compatibilitat de les prestacions per discapacitat

Com ja us vam explicar, el Tribunal Superior de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha determinat en una sentència històrica de 18 de gener de 2024 (assumpte C‑631/22), que, malgrat les lleis espanyoles, no és permissible rescindir el contracte d’un empleat que adquireix una discapacitat després d’un accident laboral sense dur a terme “ajustos raonables” que possibilitin que aquest empleat continuï treballant.

La vicepresidenta segona i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, va celebrar aquesta sentència i va explicar que el Govern està treballant en una reforma de la legislació laboral per a eliminar l’acomiadament automàtic de treballadors amb discapacitat i que inclourà els canvis necessaris per a adaptar la legislació espanyola al dret de la Unió Europea.

Amb aquest objectiu s’ha desenvolupat una consulta pública prèvia a l’elaboració d’un avantprojecte de llei per la qual es modifica el text refós de la llei de l’estatut dels treballadors aprovat per reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, en matèria d’acomiadament.

Es tracta d’una consulta pública a fi de recaptar l’opinió dels subjectes i de les organitzacions més representatives, potencialment afectats per la futura norma.

Us comuniquem que AILMED SINDICAT ha participat en aquesta consulta pública fent una sèrie d’aportacions.

Distinció inacceptable entre treballadors en l’empresa privada i funcionaris de l’administració pública

Aquestes aportacions tracten sobre la distinció inacceptable entre treballadors en l’empresa privada i funcionaris de l’administració pública a l’hora d’aplicar els drets de les persones amb discapacitat.

Les lleis de funció pública i la normativa que la desenvolupa, no pot ser un mur impenetrable que generi una impunitat davant les normes de rang superior sobre drets de persones amb discapacitat.

Per tant, l’avantprojecte de llei hauria de ser per a modificar el text refós de la llei de l’estatut dels treballadors i la normativa de funció pública, sense exclusions.

Compatibilitat de les prestacions per discapacitat

Les aportacions també han tractat sobre la compatibilitat de les prestacions per discapacitat, ja que en la sentència del TJUE:

1.- Se subratlla que la normativa nacional que associa l’obtenció d’una prestació de seguretat social a la pèrdua de l’ocupació va en contra del principi de salvaguardar i promoure el dret al treball.

2.- La sentència argumenta que la normativa nacional, en imposar condicions que podrien portar a la pèrdua de l’ocupació per a accedir a una prestació de seguretat social, contravé els principis de protecció laboral i drets de les persones amb discapacitat delineats en la legislació europea i la Convenció de l’ONU.

3.- Tenint en compte que una «incapacitat permanent total» sol afecta a les funcions habituals, podent exercir altres funcions, es conclou que un treballador amb discapacitat sobrevinguda al qual es reconegui aquesta incapacitat no està obligat a suportar el risc de perdre la seva ocupació per a poder gaudir d’una prestació de la seguretat social.

Per tant, el que estableix el TJUE en la seva sentència és determinant i contundent respecte a la compatibilitat de les prestacions per «incapacitat permanent total» amb el treball.

Un treballador amb una discapacitat sobrevinguda al qual se’l reconeix una «incapacitat permanent total» pot mantenir la seva ocupació exercint altres funcions i gaudir d’una prestació de la seguretat social. No està obligat a perdre l’ocupació per a gaudir la prestació.

Avançant cap a una major protecció

La sentència del TJUE i les aportacions realitzades en el marc de la consulta pública són passos significatius cap a una major protecció dels treballadors amb discapacitat a Espanya. Veurem fins a quin punt arriba aquesta reforma legislativa.

Descobriu-ne més des de AILMED SINDICAT

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint